Alla inlägg den 6 november 2008

Av Sofia - 6 november 2008 22:58

Gosh.


Mark Comerford föreläste på vår skola idag. Enligt egen utsago hade han arbetat som rekryterare för två av Storbritanniens största tidningar. Han berättade att det första de tog reda på om de jobbsökande var om de använde sig av facebook, myspace eller hade en egen blogg. Uppfyllde den sökande inget av detta räknades den nästan helt undantagslöst bort som en kandidat.


Någonstans under föreläsningen träffade han mig rakt i hjärtat. Han frågade öppet i salen om vilka som hade bloggar. Till oss som inte hade det frågade han ”Varför inte?”. För mig har det nog alltid suttit lite i lathet. Och även också i tanken på att jag inte har något att tillföra till alla de andra femhundraelva bloggarna som redan finns här ute i cyberspace. Ändå säger jag att kreativt skrivande är ett av mina främsta intressen. Jag älskar att skriva. Jag pluggar till journalist. Mark Comerford fick mig att förstå att inget kan vara en bättre övning inför arbetslivet än att skriva öppet om absolut ingenting och att få det att verka intressant.


 Därför är jag här nu.


Efter lunchrasten skolkade jag från vårt ”språkblock” och gick på Henrik Schyfferts föreläsning om kreativitet istället. Det var mycket underhållande må jag säga. Visste ni till exempel att de absolut bästa idéerna kläcks när man tänker utanför lådan. Och när tänker vuxna människor utan för lådan? På fyllan. Problemet är bara det att vi sällan kommer ihåg idéerna dagen efter. Därför rekommenderade den här härliga mannen att vi skulle supa mycket och brett, men att vi alltid skulle ha penna och papper och nog nykterhet i kroppen (märk väl, inte i knoppen) för att kunna föra pennan över papperet.


Tack Henrik Schyffert.


he ä inte lätt när he ä svårt

jag kan twittra också

för exakt nåt år sedan...

sök

fråga mig

12 besvarade frågor

senast

pokiepoke

år efter år efter år

too cool for school

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

hur många?

pipip

lite olika


Skapa flashcards