Alla inlägg under december 2008

Av Sofia - 16 december 2008 16:02


Jag har fyndat en julklapp på blocket. Av förklarliga skäl kan jag inte berätta vad det är, men klappen är stor och klumpig att ta med på bussen. Igår hämtade jag den i Segeltorp som ligger ungefär 20 minuter med buss från Huddinge.


Killen jag köpte grejen av var mycket glad och trevlig (och snygg också för den delen, men det hör inte hit). Han erbjöd sig att skjutsa hem mig så jag skulle slippa kånka på spektaklet. Jag försökte avböja sådär svenskt artigt, men han insisterade. Så. Han skjutsade mig hela vägen hem och hjälpte mig dessutom att bära upp prylen till lägenheten. Det finns hopp om mänskligheten!

Av Sofia - 16 december 2008 01:25


Som jag redan berättat en gång, har jag sprungit naken runt en mycket central parkering efter att ha förlorat ett vad. Det handlade så klart om hockey och killen jag slog vad med var ursligt nog djurgårdare. Efter den händelsen sa min pappa (så faderligt man kan tänka sig) att man aldrig (med en så stark betoning på aldrig man kan tänka sig) ska slå vad om hockey.


Trots detta har han i år satt en tusenlapp på att Linköping vinner serien. Gör dem det åker 30 000 pix rakt ner i familjekassan, som kanske ska användas till en familjeresa till varmare breddgrader. Jag hoppas det går vägen. Men jag kan samtidigt inte låta bli att önska att tabellen som den ser ut nu förevigas.

I verkligheten. I historien.


Visst blir man glad?

Av Sofia - 15 december 2008 16:05


Som MesserSchmitt så fint uttryckte det så kommer jag att vara radiostyrd i veckan. Efter en genomgång av tekniken och lite intervjumetodik begav vi oss till Huddinge centrum och körde igång. Vi hade i uppgift att fråga folk på stan vad de önskade sig i julklapp, vad de hade köpt i julklapp och sedan skulle vi försöka styra in dem i ett samtal kring finanskrisen. Det låter ganska simpelt. Det var det inte.


Det är svårare än man kan tro. Personen man intervjuar tar lätt över samtalet och det är en konst att kunna styra, något man som journalist måste kunna. Mina små intervjuer handlade i slutändan oftast om mitt ursprung. Roligast var en gubbe som frågade var jag kom ifrån.


Jag: Nordmaling

Gubben: Jaha, ja, där kände jag en snubbe som var i gummibranschen.

Jag: Jaha, spännande, folk brukar inte känna till orten.

Gubben: Jaja, fast han är ju död nu förstås.


(paus)


Gubben (pekar mot skyltfönstret): En sån där blus funderar jag på att köpa till frugan. Fast jag vet inte om jag duger till det. Svårt att träffa in rätt storlek.

Jag: Ja, den var ju fin.

Gubben (klämmer lite på min arm): Fast du ser ut som en 38:a. Jag har ju varit i branschen själv, för hundra år sen, så lite koll har jag.








Av Sofia - 14 december 2008 19:03


Nä, jag är inte bakis (?)


Jag ska döda den djäveln som uppfann högklackat. Jag skojar inte. Mina fötter är blå. Efter en McFeast och en halv chokladkaka är jag dock lite mera människa. Nu är det bara att ladda om batterierna inför radiovecka. Det ska bli kul!

Av Sofia - 13 december 2008 20:03


Ikväll sprättar vi min baginbox med vodka. Sandra till ära!


Innan det årliga midsommarfirandet åkte jag om min familj till Lettland på en sån där dygnskryssning. Det inhandlades diverse alkoholhaltiga drycker, vilka kom väl till pass på midsommarfesten.


Min mamma gör en fruktansvärt god sangria. Hon hade vid drinkblandningen lämpligen ställt rödvinsboxen bredvid en vodkabox. Under kvällen lyckades Sandra bli lite suddig och gick för att tanka i sig lite mer.


”Det vita vinet var lite starkt”


Behöver jag säga mer? Vi skrattade i alla fall väldigt gott åt henne.


Ikväll blir det ingen sangria, men väl en del goda groggar. Sen ska vi ut och göra Stockholms gator osäkra.


 Jag och Sandra, midsommar -08

Av Sofia - 13 december 2008 16:33


I går hade vi glöggmys. Det var fullt hus.


Sandra, Karin, Andreas Anna, Bea, Hanna, Klara




Av Sofia - 12 december 2008 12:16

Isa 3 år, Anton 1 år, Julia 6 år

Petter 9 år, jag 10 år


Året var 1997 och syskonen Lundqvist önskade god jul från bastun hemma i lilla Nordmaling.


(Jag tackar och bockar för alla kommentarer och tips till föregående inlägg!)



Av Sofia - 11 december 2008 22:10


I tisdags hölls rättegången mot en 24-årig man misstänkt för grov kvinnofridskänkning, i Södertörns tingsrätt.

   – Han drog in mig i sovrummet, tvingade ner mig på golvet och slet sönder min tröja. Sedan kissade han på mig och gick skrattandes därifrån, berättade den 21-åriga exflickvännen i vittnesmålet. 

    Paret träffades våren 2005 och flyttade tillsammans till Huddinge hösten 2006. De ska efter det ha levt ihop under äktenskapsliknande former fram till november 2008, då kvinnan polisanmälde 24-åringen.

    Åtalet innehåller sju punkter. De första sex handlar om händelser innehållande grovt våld och den sista om det psykiska våldet kvinnan ska ha utsatts för under förhållandet. 24-åringen nekar till alla punkter.
     Mannen är häktad och står åtalad för grov kvinnofridskränkning, alternativt grov fridskränkning. För att kunna dömas för kvinnofridskränkning i Sverige är kravet att parterna ingått äktenskap eller omfattats av sambolagen. Kravet uppfylls inte eftersom kvinnan är gift med en annan man.

  - I maj förra året tvingades jag till att gifta mig med min pojkväns kompis för att denne skulle få uppehållstillstånd i Sverige, säger kvinnan.


Hårdare straff

Åklagaren kräver ett skadestånd på 60 000 kronor och ett års fängelse för den misstänkte. Grov kvinnofridskränkning kan egentligen bara ge upp till sex månaders fängelse, men åklagaren menar att det våld som utövats kan liknas vid grov misshandel som kan ge betydligt högre straff. 24-åringen ska vid ett flertal tillfällen ha dunkat flickvännens huvud i golvet, sparkat, slagit och skallat henne.

   – En gång brände han mig med en cigarett för att jag misslyckats med matlagningen, berättar kvinnan.

   Brännmärket efter cigaretten uppmärksammades i rättsläkarens undersökning.

    – Det innebär inte att det är den misstänkte som gjort det, menar försvarsadvokaten.

    Rättsläkaren dokumenterade även ärr på kvinnans handleder och hon medger att hon skurit sig själv.  


Inte vågat anmäla

Polisen har under 2007 besökt parets lägenhet vid tre tillfällen. Det är oklart vem som larmat, men flickan säger att det måste ha varit en granne som hört oljud. Försvarsadvokaten ställer sig frågande till varför kvinnan inte anmält den misstänkte vid något av dessa besök.

   – Jag har inte vågat, säger hon. Han har sagt att han alltid kommer att hitta mig. Därför har jag inte heller vågat lämna honom.

    Vittnen har sett blåmärken på kvinnans överarmar. 24-åringen medger att han många gånger har tagit tag i henne och hållit fast henne för att lugna ner henne.

    - Hon har alltid varit mobbad i skolan och ibland flippar hon ur, jag ville bara lugna henne, säger han.

   24-åringen är känd av polisen sen förut. Kvinnan har tidigare polisanmält en annan expojkvän för misshandel, men förundersökningen lades ner.

   Det finns inga vittnen till våldet och rättsläkarens undersökning utesluter inte att det kan vara någon annan som åsamkat kvinnan skadorna. Ord står mot ord. Domen meddelas den 18 december.

he ä inte lätt när he ä svårt

jag kan twittra också

för exakt nåt år sedan...

sök

fråga mig

12 besvarade frågor

senast

pokiepoke

år efter år efter år

too cool for school

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

hur många?

pipip

lite olika


Skapa flashcards