Alla inlägg den 14 maj 2011

Av Sofia - 14 maj 2011 18:28

        


”Det spelar ingen roll om du kommer hem med en fyrtioplussare eller ens med en annan kvinna! Så länge du är lycklig.” Ungefär så lät min käre fars framtidssnack med mig i julas. Ändå fortsätter mina föräldrar ständigt hävda att det bara finns en man god nog åt deras förstfödda. Den mannen heter Linus.  

 

Jag kan förstå deras resonemang. Linus är stabil, otroligt godhjärtad och fin på alla sätt och vis. Om jag skulle äkta karln skulle jag få de optimala svärföräldrarna och en kalaspingla till svägerska på köpet. Linus är dessutom killen som alltid ställer upp.  

 

Som tidigt i våras till exempel. Pappa hade som så många gånger förr fyndat på Blocket. Denna gång var det ett riktigt åbäke till dator som skulle hämtas ute i tjotahejti. ”Den är bärbar på så vis att den går att bära…” Linus var självklart snabb med att både skjutsa mig dit, frakta hem monstret och hjälpa mig bära upp det till lyan. Och ingenting skulle han ha för’t.  

 

Sådan är han. Han var för övrigt min absolut första kärlek, för att inte nämna mitt första riktiga hångel.  

 

På måndag åker Linus till Afghanistan. Han ska jobba som någon slags bodyguard inom det militärpolisiära. Han blir visserligen bara borta i tre månader. Men ja. I alla fall. Det känns ju sådär.  


Ikväll ska vi i alla fall avskedsfesta honom - AghaniStyle! Nu kör vi!

Av Sofia - 14 maj 2011 02:34

Idag hittade jag en del apagamla grejer på min mail. Bland annat alster jag måste ha skrivit någon gång under högstadiet. Tänkte bjucka på en "krönika", generös som jag är! Njut!


Den söta flickan  

Vart tog den lilla söta flickan vägen?! Silikonbröst, smink, korsetter, barbie-kroppar,  ansiktlyft, hårborttagning, bantningskurer, hårfärgning, stringtrosor, tajt-som-ett-korvskinn-mode och fettsugningar. Var kommer våra skönhetsideal från egentligen?


Tjejtidningar, TV, reklamaffisher på stan och t.o.m disneyfilmer spelar nog in en hel del, för att inte tala om Actionmen och Barbie! Att man får en Barbie-bild av världen redan som 5-åring är nog inte det bästa och sen när man blir tonåring tittar man på MTV och ser Britney Spears strutta runt med sin perfekta lilla magrute-mage och det är väl klart att man tänker "Tänk om jag hade den magen, jag skulle få alla killar i hela världen!" eller "Man kanske skulle börja träna/banta." Men funkar världen verkligen så? Ska man behöva göra tio plastikoperationer och gå halvt naken för att vinna popularitet? Ska man behöva stå framför spegeln tre timmar om dan för att kladda på sig femtio kilo smink?



Alla vet väl att ingen är så perfekt som brudarna på H&Ms reklamskyltar! Näst intill alla fotomodeller går igenom en förvandling genom datorerna innan skrivarna spottar ut de perfekta modellerna på affisherna. De retuscheras totalt, alla celuliter tas bort, man drar in magen, fixar till rumpan, gör ögonvitan vitare och mycket, mycket mer. Men varför gör de som de gör? Varför ska alla fotomodeller vara så perfekta?



Tjejtidningen Frida tar ibland med en "mullig" tjej i sina repotage, men när dom väl gör det så förstoras det upp med "Mulliga tjejer kan också" och "Jag mår bra trots min övervikt." Varför? Kan de inte fota en tjej med kurvor utan att hon ska hamna under en sådan rubrik?



Jag läste om en kille i Silikon som inte alls trivdes med sitt utseende och han drog upp det här med tubsockorna. "Som kille bullar man ju gärna upp skrevet innan man går ut, det är inte klokt vad tjejer går på. Sedan halar man in kapet, kanske med hjälp av en bjuddrink och väl hemma släcker man lampan och hoppas att hon inte upptäcker bluffen."





Varför killar och tjejer, varför? Man måste inte vara perfekt, man måste inte ha tio kilo smink och BH-inlägg och det här med tubsockorna, är inte det lite överdrivet sjukt!? Tubsockor funkar till sportskor och inget annat! Punkt slut. 


-Sofia Lundqvist, cirkus 14 år



he ä inte lätt när he ä svårt

jag kan twittra också

för exakt nåt år sedan...

sök

fråga mig

12 besvarade frågor

senast

pokiepoke

år efter år efter år

too cool for school

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

hur många?

pipip

lite olika


Skapa flashcards